Artistic Director of LEventail Baroque Dance Company
After a classical ballet formation,
Marie-Geneviève Massé studied modern dance with Aron Oosborn,
Sarah Sugwihara and Françoise Dupuy.
Fallen in love with the baroque period and the discovery of
Francine Lancelots work, she joined Francine Lancelots company when
“Ris et Danceries” was founded in 1980.
She remained one of the main dancers until 1988 and continued with François Raffinot until 1992.
She gained acclaim in “Bal à la cour de Louis XIV”
(The Ball in Louis XIVs Court),
“La Suitte dun goût étranger”
(The Suite of Foreign Taste) by Marin Marais (choreographed by Dominique Bagouet, Robert Kovitch,
Andy Degroat and François Raffinot) and in the creation of
“Atys” by Jean-Baptiste Lully.
Sollicited as choreographer by
Le Printemps des Arts and Sigiswald Kuijken,
she created with Bernard Delattre
LEventail Baroque Dance Company
in October 1985.
She worked with personalities from the world of music including
Sigiswald Kuijken, Giovani Antonini, Peter Zajicek, Hervé Niquet, Jean-Claude Malgoire,
Christophe Rousset, Jos van Immerseel, Hugo Reyne and danced on the stages of the most prestigious
theatres in France (the Théâtre des Champs-Elysées and the Opéra Comique in Paris, the Théâtre de Caen
in Normandy, the Arsenal de Metz in Lorraine) and in Europe
(Innsbrück, Utrecht, Postdam, Prague).
For two years, she directed the
Centre des Arts de la Scène troop with Philippe Beaussant in Rueil-Malmaison.
After 4 years at the Espace Carpeaux de Courbevoie,
LEventail Baroque Dance Company is based ‘en résidence’ at Scène conventionnée in Sablé-sur-Sarthe, Pays de Loire.
Nominated in 2001 as Chevalier des Arts et des Lettres,
until now she produced 27 choreographies for the Opéra-Ballet, the Comédie-Ballet
or original creations.
Marie-Geneviève Massé fait partie de ceux qui nous ont révélé des secrets
de la musique quon croyait ancienne, sa pulsation, son rythme, sa vivacité et sa jeunesse.
Elle le fait en dansant, et cest logique. Le Baroque, cest le mouvement, conquête de lespace
et de lexpression. La rigueur même vec laquelle elle lenvisage, loin de durcir ou de figer
le mouvement, aide à découvrir souplesse, sinuosité et naturel. La musique retrouve ce qui lui est nécessaire :
sa vie, sa vivacité, sa gravité aussi...
Philippe Beaussant
Après neuf ans au sein de la mythique et disparue compagnie Ris et Danceries
de Francine Lancelot, Marie-Geneviève Massé fait revivre la Belle Danse dont elle est raide amoureuse depuis vingt ans.